28/02/2025 0 Kommentarer
Kan returbetong gjenvinnes?
Svaret er ja. McLanahan har lagd et sytem for gjenvinning av returbetong.
Retur fra betongbiler blir i dag ofte brukt til "legokloss støping" (til for eksempel veibygging og -prosjekter).
Her blir det i stedet gjenvunnet sammen med vaskevannet.
Systemet består av:
- Horisontalt mateaugersystem – som gir en kontrollert matingshastighet til skruevaskeren.
- 36” finmateriale dobbelt skruevasker – med ekstra funksjoner for å forenkle den regelmessige rengjøringen ved arbeidsdagens slutt.
- 20 meter fagverksrammet transportbånd med gangbaner.
- 5’x16’ to-dekket skråstilt siktesystem – inkluderer spylebommer og gangbaner.
- 36” finmateriale enkel skruevasker.
- Filterpressesystem
Horisonalt mateskrue og filterpresse er valgfritt å inkludere, men er anbefalt for å oppnå jevn mating inn i anlegget. I tillegg letter filterpresse behandlingen av finstoffet.
Resultatet er rene singelfraksjoner og en ren sandfraksjon, som kan brukes på ny i produksjon av ny betong.
Gjenvinning av returbetong
På nettsiden til McLanahan ligger video fra kundecase hvor returbetong blir brukt i en closed loop,
og sand og singel blir brukt igjen til ny betong.
Utstyret som anbefales som grunnlag for å gjenvinne returbetong heter Filterpresser og Fine Material Skru Washers på McLanahans nettside. Se også video av produktene og resultatet nederst på denne siden.
Fordeler ved gjenvinning av betongavfall
I et nytt webinar forteller Neil Mullan om løsningene for resirkulering av betong som en del av en sirklær økonomi og økt bærekraft. Han er salgssjef for C&D Recycling i McLanahan.
Ubrukt betong kan kjøres på deponi, formes til blokker eller gjenbrukes. Fordelene ved løsningen for gjenvinning av returbetong versus andre lineær avfallsløsning, inkluderer flere kostnadsbesparelser, i tillegg til potensielle inntektskilder.
Sparte kostnader
En lineær løsning krever mye vasking og vedlikehold, pluss at personell låses til prosessen for å behandle betongen (og unngå at den størkner). I en sirkulær løsning vil lastebilene kunne brukes mer effektivt med raskere rotasjon, til å både avlevere og hente ny betong, fordi det krever mindre vasking imellom, og drivstoffkostnader spares ved mindre kjøring til deponi.
Andre kostnadsbesparelser inkluderer:
- Økt effektivitet på driften
- Mindre vannforbruk fordi mer kan gjenbrukes
- Mindre utslipp fra produksjon av ny betong med mer gjenbruk
Resultatet blir lavkrabon betong, en fordel for miljøbevisste kunder og investorer.
I tillegg til gjenbruk av det sementholdige vannet,
kan det rene grov- og finmaterialet brukes rett inn i ny produksjon,
eller selges som nye produkter (med grus til landskapsarbeid for eksempel).
Systemer med filterpresser og vaskeskruer er automatisk, og krever verken mannskap eller kjøretøy som er bundet for å holde anlegget i gang.
Målet med den nye sirkulære modellen er reduce- recycle og regenerate.
Se videre utdyping om hvordan det fungerer, pluss om hvorfor og hvordan gjenvinningen fører til kostnadskutt i McLanahan- webinaret.
Kommentarer
Skriv en kommentar