McLanahan anlegg for gjenvinning av returbetong

Kan returbetong gjenvinnes?

Svaret er ja. McLanahan har lagd et sytem for gjenvinning av returbetong. 

Retur fra betongbiler blir i dag ofte brukt til "legokloss støping" (til for eksempel veibygging og -prosjekter).
Her blir det i stedet gjenvunnet sammen med vaskevannet.

Systemet består av:

  • Horisontalt mateaugersystem – som gir en kontrollert matingshastighet til skruevaskeren.
  • 36” finmateriale dobbelt skruevasker – med ekstra funksjoner for å forenkle den regelmessige rengjøringen ved arbeidsdagens slutt.
  • 20 meter fagverksrammet transportbånd med gangbaner.
  • 5’x16’ to-dekket skråstilt siktesystem – inkluderer spylebommer og gangbaner.
  • 36” finmateriale enkel skruevasker.
  • Filterpressesystem

Horisonalt mateskrue og filterpresse er valgfritt å inkludere, men er anbefalt for å oppnå jevn mating inn i anlegget. I tillegg letter filterpresse behandlingen av finstoffet. 

Resultatet er rene singelfraksjoner og en ren sandfraksjon, som kan brukes på ny i produksjon av ny betong. 

 

Gjenvinning av returbetong

På nettsiden til McLanahan ligger video fra kundecase hvor returbetong blir brukt i en closed loop,
og sand og singel blir brukt igjen til ny betong. 

 

Utstyret som anbefales som grunnlag for å gjenvinne returbetong heter Filterpresser og Fine Material Skru Washers på McLanahans nettside. Se også video av produktene og resultatet nederst på denne siden.

 

Fordeler ved gjenvinning av betongavfall 

I et nytt webinar forteller Neil Mullan om løsningene for resirkulering av betong som en del av en sirklær økonomi og økt bærekraft. Han er salgssjef for C&D Recycling i McLanahan. 

Ubrukt betong kan kjøres på deponi, formes til blokker eller gjenbrukes. Fordelene ved løsningen for gjenvinning av returbetong versus andre lineær avfallsløsning, inkluderer flere kostnadsbesparelser, i tillegg til potensielle inntektskilder.

 

Sparte kostnader 

En lineær løsning krever mye vasking og vedlikehold, pluss at personell låses til prosessen for å behandle betongen (og unngå at den størkner). I en sirkulær løsning vil lastebilene kunne brukes mer effektivt med raskere rotasjon, til å både avlevere og hente ny betong, fordi det krever mindre vasking imellom, og drivstoffkostnader spares ved mindre kjøring til deponi. 

Andre kostnadsbesparelser inkluderer: 

  • Økt effektivitet på driften 
  • Mindre vannforbruk fordi mer kan gjenbrukes 
  • Mindre utslipp fra produksjon av ny betong med mer gjenbruk

Resultatet blir lavkrabon betong, en fordel for miljøbevisste kunder og investorer. 

I tillegg til gjenbruk av det sementholdige vannet, 
kan det rene grov- og finmaterialet brukes rett inn i ny produksjon,
eller selges som nye produkter (med grus til landskapsarbeid for eksempel). 

 

Systemer med filterpresser og vaskeskruer er automatisk, og krever verken mannskap eller kjøretøy som er bundet for å holde anlegget i gang. 

Målet med den nye sirkulære modellen er reduce- recycle og regenerate.
Se videre utdyping om hvordan det fungerer, pluss om hvorfor og hvordan gjenvinningen fører til kostnadskutt i McLanahan- webinaret.  

0
Feed

Skriv en kommentar